Velký bratr v pojišťovnictví. Fikce nebo budoucnost?
4. listopad 2021Nová auta budou stále více sledovat naše chování při řízení.
Už nyní to dokáží například některé modely od společnosti Tesla
nebo specializované aplikace. Získané informace si ale nenechávají pro
sebe. Do automobilů se potichu ale jistě vkrádá „Velký bratr“,
který nás bude bedlivě sledovat. Za vzorné řízení přijde odměna,
za rizikové pak trest. Například v podobě vyššího
pojištění.
Prudké brzdění, rychlý průjezd zatáčkou,
aktivované varování před kolizí nebo vypnutí autopilota. To jsou jen
některé aspekty, které vyhodnocují rizikovost jízdy konkrétního
řidiče. K čemu je to dobré? Třeba ke stanovení výše pojistky.
Tesla oficiálně spustila svůj nový pojistný produkt monitorující
„jízdní chování v reálném čase“. Podle tohoto výrobce
elektromobilů by mohli „nejslušnější řidiči“ ušetřit
v porovnání s konkurencí až 60 % na pojištění.
Produkt je zatím dostupný pouze v Texasu.
„Tesla
nabízí pojištění využívající jízdní chování v reálném
čase. V současné době je k dispozici všem majitelům modelů
S, 3, X a Y. Na rozdíl od jiných telematických nebo
uživatelských pojistných produktů Tesla nevyžaduje instalaci dalšího
zařízení do vašeho vozidla. Budete platit měsíční platby na
základě vašeho chování při řízení namísto tradičních faktorů,
jako jsou například věk, pohlaví, bydliště, historie nehod, které
používají ostatní poskytovatelé pojištění,“ uvádí Tesla ve
svém prohlášení.
Poměrně značná úspora na pojištění
může být pro řadu lidí lákavá, zejména když se výše měsíční
pojistky podle stylu jízdy pohybuje od nějakých 80 až po 150 dolarů.
Otázkou však je, jak dlouho ještě budeme sedět za volantem, než
naplno propukne éra samořiditelných vozů. Že se tak stane, je jisté,
ale nikdo zatím neví, kdy to bude. Kromě technických problémů bude
totiž potřeba vyřešit i otázky etické a právní.
S nástupem plně autonomních vozidel dojde k výrazným změnám,
a to nejen v pojištění. V rámci této oblasti bude
potřeba vyřešit i řadu jiných otázek, které s provozem
autonomních vozidel souvisejí, např. etické aspekty – jak má být
auto naprogramované v případě, kdy jsou zranění či smrt jednoho
či více lidí nevyhnutelné – kybernetická rizika a především
legislativní, která by měla stanovit, kdo je odpovědný za případnou
škodu. Bude to řidič, výrobce vozidla nebo výrobce softwaru?
Z tohoto pohledu se pojištění založené na jízdním chování
řidiče v reálném čase zdá být spíše dalším zdařilým
marketingovým tahem Tesly, než hlavním trendem v pojištění
automobilů. Další neznámou je ochota veřejnosti nechat se
„špehovat“ velkou nadnárodní společností. Skutečně získaná
data použije jen k „přesnějšímu“ výpočtu pojistky?
Podle České podnikatelské pojišťovny to, co nabízí Tesla ve
svém „novém pojistném projektu“ není nic převratného. Jediné, co
je zmiňováno jako „nové“, je, že se žádné pomocné telematické
zařízení nemusí do vozidla zapojovat, neboť Tesla uvádí, že to již
má zabudováno přímo ve svých vozidlech. Pokud se týče uváděného
pojistného produktu (se silným marketingovým akcentem) i zde je
nutné konstatovat, že se jedná v podstatě o velmi podobný
produkt, který už dnes nabízí nejvyspělejší evropské firmy (např.
Amodo, Cambridge, Octo a jiné) pro své zákazníky v Evropě
i jinde na světě. Těmito zákazníky mohou být dopravní
společnosti nebo pojišťovny.
U dopravních společností se
jedná o nepřetržitý monitoring vozidel, který bývá umně
přetavený až do tzv. „knihy jízd“, takže je mají jejich majitelé
pod trvalou faktickou kontrolou. V případě pojišťoven jsou tyto
informace nabízeny pro tvorbu produktů v závislostech jak často
jezdí (pay as you drive), protože z pojistných statistik víme, že
vysoký km nájezd významně ovlivňuje škodní frekvenci. To, co
nabízí Tesla je blízké novější produktové platformě jak řidiči
jezdí (pay how you drive), kde jde nepochybně o užitečné
informace, které by měly sloužit pro cenotvorbu pojistného.
V praxi můžeme být i svědky provázaných produktů obou
principů.
Obecně je cena povinného ručení
i havarijního pojištění ovlivněna dvěma hlavními faktory –
RIZIKOVOSTÍ řidiče a EXPOZICÍ vůči riziku. „Tak to bylo, je
a bude navěky. Mění se schopnost pojišťoven měřit tyto dvě
veličiny a tím lépe a přesněji stanovovat výši
pojistného. U rizikovosti je výhodou Česka, že pojišťovny mají
k dispozici velice dobrou databázi historických škod. Historii
spravuje Česká komora pojistitelů a systém bonus-malus velice
dobře nahrazuje potřebu telematického zařízení v autě. Proto se
zatím v Česku neobjevily produkty – pay how you drive.
Ukazuje se nicméně, že ani na západních trzích není postoj
k telematice a sdílení dat právě příliš nakloněn.
Například v Německu podle loňské studie DEKRA si dokáže jen
čtvrtina respondentů (27 %) představit, že by si pořídila
pojištění s telematickou sazbou. Příčiny tohoto odmítavého
postoje mnohých motoristů v Německu vůči telematice ve vozidle je
zcela jasná: 59 % respondentů v anketě společnosti DEKRA
ve spolupráci s agenturou Ipsos by se podle svého vyjádření
cítilo při každé jízdě ve svém autě sledováno. V roce 2017
byl podíl takto smýšlejících 61 %. Rovněž necelých
60 % souhlasí s vyjádřením, že při sběru velkých
datových množství existuje nebezpečí jejich zneužití. Oproti roku
2017 je tato obava poněkud nižší (o 8 %). U zvažování
telematického tarifu pro vlastní pojištění však od roku 2017 dokonce
příznivců ubylo.
Pravdou je, že se zatím o velký boom
těchto pojišťovacích produktů v Evropě, ale i v Čechách
nejedná. Jedním z hlavních argumentů neochoty zákazníků je
zřejmě skutečnost, že ne každý souhlasí s tím, aby ho sledoval
nepřetržitě tzv. „Velký bratr“. V Evropě je
s telematikou nejdále Itálie, kde potřeba koupit si takový produkt
stoupá s výrazně vysokou cenou tamního pojistného, např. pro
mladé, začínající řidiče. Je možné, že využití telematiky
v produktech autopojištění si i u nás nakonec své místo,
a možná právě z těch cenových důvodů, nakonec najde.